فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات

چرا سرانه کتاب‌خوانی ژاپنی‌ها کمتر شده است؟



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ژاپن نیوز، نتایج یک نظرسنجی موجب شد تا این سوال مطرح شود که چه عاملی موجب شده است مردم ژاپن، به ویژه جوانان، از کتاب روی گردان شوند؟

بر اساس نظرسنجی که در دوره مالی ۲۰۲۳ توسط آژانس امور فرهنگی انجام شد، حدود ۶۰ درصد از مردم ژاپن حتی یک کتاب را در یک ماه معین نمی‌خوانند و این اولین باری است که چنین امری در مورد بیشتر مردم صادق شده است. عوامل اصلی سرعت بخشیدن به افت کتابخوانی در این کشور چیست؟

در حالی که از مدت‌ها قبل گفته می‌شد کتاب کمتر به فروش می‌رسد، در نظرسنجی‌های قبلی بیش از ۵۰ درصد از مردم حداقل یک کتاب در ماه خوانده بودند. یکی از مسئولان سازمان امور فرهنگی درباره نتایج این نظرسنجی گفت: این رقم کاملاً تکان دهنده بود.

اکنون این سوال مطرح است که چرا تعداد دوستداران کتاب در ژاپن رو به کاهش است؟ با نگاهی دقیق به نتایج نظرسنجی، می‌توان دلایل اصلی را حدس زد.

تغییر دلایل

یکم اینکه ۶۹.۱٪ از پاسخ دهندگان گفتند که کمتر از قبل مطالعه می‌کنند. این رقم ۱.۸ درصد بیشتر از نظرسنجی قبلی در سال مالی ۲۰۱۸ و بالاترین میزان از زمان طرح این سوال است که اولین بار در نظرسنجی در سال مالی ۲۰۰۸ جای گرفت. در مقابل، تنها ۵.۵٪ گفتند که بیشتر از قبل مطالعه کرده‌اند، که کمترین رقم از دوره مالی ۲۰۰۸ است.

دلیل اصلی که افرادی که کمتر مطالعه می‌کنند ارائه کرده‌اند این است که وقت بیشتری را در مقایسه با دوره قبلی، صرف تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌کنند. این دسته ۴۳.۶ درصد را تشکیل می‌دهند و پس از آن مشغول بودن با کار یا مدرسه ۳۸.۹ درصد را به خود اختصاص داده است. مورد دوم مهمترین دلیلی بود که در دوره‌های گذشته نظرسنجی مطرح شده بود و این اولین باری است که مورد اول به دلیل اصلی فاصله گرفتن از کتاب بدل شده است.

این روند به ویژه در میان جوانان بیشتر است. گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و مواردی از این دست به عنوان عامل اصلی کاهش کتابخوانی در بین افراد ۱۰ تا ۲۹ ساله ارائه می‌شود، در حالی که کار یا تحصیل عامل اصلی برای افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله بود. برای افراد ۵۰ ساله و بالاتر، عواملی مانند کاهش بینایی و مشکلات سلامتی بیشتر ذکر شده که در میان گروه سنی بالای ۷۰ سال به دلیل اصلی بدل می‌شود.

۲ دلیل تعیین کننده

کاهو میاکه، منتقد ادبی و نویسنده می‌گوید: من معتقدم دلیل کاهش مطالعه را می‌توان به دور شدن مردم از متون جدی ژاپنی نسبت داد.

وی بر این باور است که تعداد افرادی که نمی‌توانند نوشته‌های طولانی را بخوانند در حال افزایش است. او دو دلیل را ارائه کرد که به تغییر در محیط اطلاعاتی مربوط می‌شود.

یکی از دلایل به محبوبیت روزافزون پایگاه‌هایی با فیلم‌های ویدئویی کوتاه مانند «تیک تاک» بازمی‌گردد. در طول ۵ سال گذشته رشد نجومی در ویدیوهای حدود ۱۵ ثانیه ایجاد شده و به همین دلیل مردم زمان بیشتری را صرف فیلم‌ها و تصاویر روی تلفن‌هایشان می‌کنند که حتی سامل افرادی که قبلاً متون طولانی‌تری را روی تلفن خود می‌خواندند هم می‌شود.

عامل دیگر این است که مردم به روش‌های نوشتاری که خاص رسانه‌های اجتماعی است، عادت کرده‌اند. به گفته میاکه در رسانه‌های اجتماعی بیشتر از جملات کوتاه‌تر و واژگان کوتاه‌تر و بدون زمینه استفاده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: خواندن متون طولانی مستلزم درک خواندن و تخیل برای چیزهای جدا از خود است. آنها همچنین حاوی دانشی هستند که ممکن است شامل اطلاعات بدون علاقه باشد و من گمان می‌کنم بسیاری از افراد از چنین زمینه‌هایی دوری می‌کنند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا