نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد
به گزارش خبرنگار مهر، محسن حسینی نوازنده سنتور که در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر «شب موسیقی علینقی وزیری» را چهارشنبه ۲۴ بهمن در تالار رودکی اجرا کرد درباره ویژگیهای اجرای «شب موسیقی علینقی وزیری» گفت: این نکته می تواند در برگزاری این کنسرت مورد توجه باشد که احتمالاً برای نخستین بار یک نوازنده سنتور کنسرتی با موضوعیت استاد علینقی وزیری برگزار کرده است و قطعاتی را که وی مختص ساز تار نوشته و اساساً با سنتور قابل اجرا نیست، اجرا کرده است.
وی در توضیح دلایل برگزاری این کنسرت عنوان کرد: نوع فعالیت استاد از ۲ جنبه قابل ارزیابی است؛ نکته اول این است که وی در یادگیری موسیقی به هیچ عنوان به آنچه از آموزگاران خود و پیشینیان فرا گرفته بسنده نکرده است و دوم اینکه شجاعت در ارائه خلاقیت او بسیار استادانه است که در آثاری که به جای گذاشته دیده و شنیده میشود.
این نوازنده سنتور ادامه داد: استاد وزیری علامات کاربردی «کُرُن» و «سُری» را در موسیقی ایران از خود به جای گذاشت و آن را وارد سیستم نت نویسی غربی کرد تا جایی که این ۲ علامت هم اکنون در همه جای دنیا استفاده می شود و صنایع تولیدی سازهای مختلف به خصوص الکترونیکی برای به دست آوردن بازار موسیقی ایران و کشورهای عربی و ترک زبان از این ۲ علامت بهره میبرند.
سرپرست اجرای کنسرت «شب علینقی وزیری» اظهار کرد: این علامتها نشان دهنده ربع پرده کمتر (کرن) و ربع پرده بیشتر (سری) در موسیقی ایرانی هستند و توسط استاد علینقی وزیری به هنر موسیقی ایران و جهان اضافه شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه خلاقیت و بسط دانش موسیقایی وزیری را الگوی حرفهای خود قرار داده است، گفت: در طول کار هنریام تلاش کردهام ایدههای موسیقایی خود را در زمینههای مختلف مسکوت نگذارم و ارائه دهم و در این کنسرت هم قطعاتی که استاد علینقی وزیری برای تار نوشته بود را روی ساز سنتور پیاده خواهم کرد.
این نوازنده سنتور در ادامه متذکر شد: در سال ۱۳۹۸ کتاب «دریاچه قو» را توسط نشر خنیاگر منتشر کردهام که در آن کتاب از صداهای بلا استفاده پوزسیون پشت خرکِ زرد برای اخذ نتهای متغیری که برای اجرای برخی از آهنگها مورد نیاز است، بهره بردم و برای نشان دادن کارایی این ایده، قطعاتی از موسیقی غرب مانند باخ، موزارت، چایکوفسکی و … را برای اجرا انتخاب و روی سنتور اجرا کردهام و نکته قابل توجه در این کتاب این است که این قطعات را با سنتور ۹ خرک رایج موسیقی ایرانی و صرفا با تغییر کوک میتوان انجام داد.
حسینی درباره قطعاتی که در «شب علینقی وزیری» اجرا کرد، گفت: قطعات «حاضرباش» در دستگاه ماهور، «دخترک ژولیده» در دستگاه چهارگاه، «پلنگ صورتی» به آهنگسازی انریکو نیکولا مانچینی و قطعاتی از کتاب «دریاچه قو» را اجرا کردم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی فجر به واسطه بینالمللی بودن این رویداد، موضوع گفتگوی تمدنها را زنده نگه میدارد، بیان کرد: با توجه به گسترش شبکههای مجازی، ملتها با زبان مشترک با یکدیگر سخن میگویند که بی شک هنر موسیقی یکی از مهمترین اشتراکات فرهنگی بین کشورها است. بنابراین تماشاکردن و شنیدن آثاری از گروههای موسیقی شرکت کننده در جشنواره و در مقابل حضور آنها در اجراهای گروههای ایرانی در ایام برپایی جشنواره موسیقی فجر تبادل فرهنگی ارزشمندی شکل میگیرد.
این مولف و مدرس سنتورنوازی در پایان یادآور شد: جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در شرایطی که هنرمندان از تنوع جشنوارهای برخوردار نیستند فرصت خوبی برای حضور حداکثری است و به اعتقاد بنده سرآمد است، درست مانند سایر جشنوارههای هنری همچون فیلم فجر و تئاتر فجر که فرصتی برای دیده شدن فراهم میکند. اما نکته مهم توجه به این نکته است که گروههای موسیقی ایران به خصوص جوانترها بعد از جشنواره رها نشوند و مورد حمایت قرار گیرند و حداقل اینکه برایشان شرایط اجرا و ارائه آثارشان فراهم شود.
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری، مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن در تهران و استانهای کشور در حال برگزاری است.