علیاصغر پورمحمدی و محمدرضا جعفری جلوه به ایسنا آمدند
علیاصغر پورمحمدی و محمدرضا جعفریجلوه، از مدیران باسابقه صداوسیما و عضو شوراهای مجوز در ساترا، به همراه محمدصادق افراسیابی، معاون سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، روز دوشنبه، ۲۹ بهمنماه، با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با مدیرعامل این خبرگزاری دیدار کردند.
در این دیدار، ابوالقاسم رییسی، مدیرعامل ایسنا، ضمن تشریح فعالیتهای خبرنگاران این خبرگزاری برای مهمانان، بر اصل اعتمادسازی میان ایسنا و سازمانهای فرهنگی کشور، از جمله ساترا، و گسترش همکاریهای دوجانبه تاکید کرد.
وی با اشاره به سابقه طولانی پورمحمدی و جعفریجلوه در رسانه گفت: شما از پیشکسوتان و تأثیرگذاران عرصه رسانه هستید و ما خوشحالیم که امروز در ایسنا، بهعنوان تنها رسانه دانشجویی پیشرو، میزبان شما هستیم.
در این نشست، موضوعاتی مانند دستیابی به مدیریت فرهنگی استاندارد و اهمیت تولید محتوای مؤثر برای مقابله با تهدیدهای نرمافزاری مطرح شد.
رییسی همچنین با اشاره به دغدغههای فرهنگی مقام معظم رهبری، تغییرات ناشی از ورود تکنولوژی و نسلهای جدید را از چالشهای پیشروی حوزه فرهنگ و رسانه دانست و بر ضرورت برنامهریزی دقیق در این زمینه تاکید کرد.
سرپرست خبرگزاری ایسنا افزود: ذائقه مخاطب امروز در حال تغییر است و در دنیای دیجیتال، لازم است تصمیمگیران رسانهای بهطور مداوم برای پاسخ به این تغییرات تلاش کنند تا از رقابت عقب نمانند.
رییسی با بیان اینکه رسانه ملی همچنان مخاطبان خود را دارد، بر لزوم توجه به انتظارات و انتقادات آنان تاکید کرد.
علیاصغر پورمحمدی ـ رییس شورای انتشار و عضو شورای تولید ساترا ـ نیز درباره عملکرد ساترا و ماهیت آن اظهار کرد: چند سال پیش به صداوسیما این وظیفه داده شد که بر سکوهای نمایش خانگی نظارت کند. از همان ابتدا هم بحثهایی بین وزارت ارشاد و صداوسیما به وجود آمد. جلساتی علنی و غیرعلنی تشکیل شد و کش و قوسهایی ایجاد شد که در حال حاضر این روند قانونی است و از لحاظ اجرایی رویههای مناسبی را طی میکند. هر چند هنوز ابزار قانونی برای اینکه چه کنیم تا پلتفرمها بهتر کار کنند را نداریم.
پورمحمدی گفت: وظیفه ساترا این است که بگوید پلتفرمها چهکار باید بکنند تا عملکرد بهتری داشته باشد؛ این نیست که ما این طرف میز و آنها آن طرف میز باشند. دنبال مچگیری نیستیم بلکه دنبال این هستیم که یک کار دیده شود و اثرگذار باشد و سکویی زمین نخورد. برخی میخواهند با هر هزینه و به هر قیمتی، دنبال جذب مخاطب باشند که ما با آن مخالف هستیم و یک رسانه نمیتواند چنین باشد. ما باید مخاطبگرا باشیم؛ اینکه با چه هدفی مخاطب را جذب کنیم بحثی است که با دستاندرکاران و تولیدکنندگان داشته و داریم و اینکه باید این آثار برای خانواده مفید باشد. در حال حاضر برخی از کارها را نمیتوان در کنار خانواده تماشا کرد. این در حالی است که ما باید به دنبال آن باشیم که از بروز برخی آسیبها جلوگیری کنیم.
پورمحمدی در بخشی از اظهارات خود در قبال رویکرد فعلی ساترا، اظهار کرد: در این سالها از فواید ساترا کمک به رشد سکوها بوده و در حد توانش نظارت کرده و بیش از این دیگر ابزاری برای نظارت ندارد. ابزارمان ضعیف است و از لحاظ نظارت عملی ضعف قانونی داریم.
محمدرضا جعفری جلوه ـ عضو شورای تولید و انتشار ساترا ـ در بخشی از نشستی که در ایسنا برگزار شد، درباره به رسمیت شناختن نقشی که امروز ساترا در عرصه صوت و تصویر و شبکه نمایش خانگی عهدهدار است با بیان اینکه فضای تعامل سازندگان و هنرمندان با ساترا متفاوت از آن چیزی است که به شکل عمومی بیان میشود، تصریح کرد: نمیخواهم بگویم فضا کاملا متفاوت است اما به میزان قابل توجهی فضا فضای اعتماد است. البته لازمه این رویکرد، افزایش اعتماد است. کارآمدی و تاثیرگذاری ساترا به عوامل متعددی نیاز دارد که اولا بازیگران و یاران دیگری باید در کار همپایی کنند، دستگاهای مختلف دیگری باید نقشهایشان را به رسمیت بشناسند و هم نقشهای خودشان را بپذیرند و هم نقش ساترا را به رسمیت بشناسند.
او با اشاره به نقش رسانهها در کمک به بهتر شدن عملکرد ساترا، با بیان اینکه ما از نقشی که نقد میتواند در عرصه رسانه برای هدایت فرهنگی ایفا کند غافلیم، بیان کرد: در خیلی از جوامع دنیای امروز، مدیریت فرهنگی در جریان نقد مستتر شده است. یعنی در این جریان منتقدان هستند که جلوی صحنه ایفای نقش میکنند و به تعبیری بخشهایی از جامعه و مخاطب را میسنجند و ارزیابی میکنند. ما باید به جریان نقد فرصت بیشتری بدهیم. الان جریان نقد در شبکه نمایش خانگی خیلی از سوی منتقدان مورد توجه نیست که ایسنا در این زمینه میتواند سلسله جنبان باشد. ایسنا میتواند در این زمینه نقشی فراتر از آنچه پیش از این داشته را ایفا کند؛ چراکه شما ابزارهای زیادی از جمله نظرسنجی دارید و میتوانید در مسیر نقد منصفانه، نقش مهمی داشته باشید. و این اصل را تبیین کنید که منظور از مدیریت فرهنگی در تمام بخشها از جمله ساترا ممیزی و نظارت صرف نیست بلکه وظایفی فراتر از اینها وجود دارد که یک مدیر فرهنگی باید به آن بپردازد.
محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا ـ هم در بخشی از این نشست درباره نگاهها به سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در فضای مجازی تصریح کرد: ما در انتقال واقعیت موضوع به هنرمندان و همچنین به مردم، کمی دچار ضعف و نقد هستیم. گاهی اوقات احساس میکنم جریان تحریفی علیه ساترا شکل گرفته و برجسته میشود و احساس میشود که این جریان با یک سرمایهگذاری شکل گرفته تا دیدگاه درستی در بین مردم نسبت به فعالیت ساترا شکل نگیرد و به نظر میرسد ما به رسانهها از جمله ایسنا نیاز داریم که واقعیت مسئله روشن شود.
بر اساس این گزارش، در ادامهی بازدید علیاصغر پورمحمدی و محمدرضا جعفریجلوه از ایسنا، نشستی با حضور این افراد با موضوع «استفاده از سالها تجارب مدیریتی در رسانه ملی برای تنظیمگری در ساترا» برگزار شد. بازدید از استودیوی ایسنا، از بخشهای دیگر بازدید بود.
* پینوشت: مشروح کامل این نشست متعاقبا در روزهای آتی منتشر خواهد شد.
انتهای پیام