فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات

شبکه کتاب می‌خواهد محفل تمام ناشران باشد



افق فرهنگی: نشست رونمایی از نشان و هویت بصری جدید «شبکه‌ کتاب» یکشنبه ۱۲ اسفند، با حضور ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مجید شمس‌الدین سرپرست شبکه‌ کتاب، حامد زارع دبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به همراه مهدی صالح‌پور مجری طرح و محیا ساعدی مدیر محتوای شبکه کتاب در سرای کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

حیدری در ابتدای این‌نشست گفت: ما ضمن سپاسگزاری از تیم قبلی «شبکه‌ کتاب»، طبق راهنمایی‌ها و سیاست‌های شبکه‌ کتاب، برنامه‌های جدیدی را برای تلویزیون کتاب طراحی کرده‌ایم. تلاش ما این است که تلویزیون کتاب بتواند از درگاه خانه کتاب ایران، جهان کتاب و ادبیات ایران را به شایستگی پوشش دهد.

سپس زارع گفت: ما در ایبنا همراهی موثر و معطوف به اثر با تلویزیون کتاب ایران خواهیم داشت. در خبرگزاری کتاب، متکفل امر مکتوب هستیم و آن‌ها را آرشیو می‌کنیم. این منابع تبدیل به دفینه‌ای شده که شبکه کتاب می‌تواند با بهره‌برداری از آن‌ها، دفینه‌ها را به گنجینه تبدیل کند.

در ادامه از نشان تازه شبکه کتاب رونمایی شد و تیزر برنامه‌های جدید این رسانه پخش شد.

در بخش دیگری از این‌مراسم، مجید شمس‌الدین به معرفی همکاران مشغول به کار در تلویزیون کتاب پرداخت. طبق اعلام شمس‌الدین نشان جدید شبکه کتاب را علیرضا عسکری‌فر از گرافیست‌های مطرح کشور طراحی کرده است و هم لوگو و هم رنگ و فونت شبکه کتاب دستخوش تغییرات اساسی شده است.

محیا ساعدی مدیر محتوای این رسانه برنامه‌های تولیدی این شبکه را معرفی کرد و گفت: «چای با نویسنده» برنامه گفت‌وگومحوری با نویسندگان درباره دنیای کتاب و ادبیات است. برنامه «از چشم سینما» با سینماگران درباره دنیای کتاب و ادبیات به بحث می‌نشیند. برنامه «خاطرات یک کتاب‌فروش» مستند گزارشی ۲۵ دقیقه‌ای درباره دنیای کتاب‌فروش‌ها است. «برای بچه‌ها بخوانید» با روایت زهرا منصف، به خانواده‌ها درباره انتخاب کتاب برای کودکان مشاوره می‌دهد. برنامه «برداشت ۳۵» به موضوع اقتباس از کتاب‌ها در سینما می‌پردازد و «امجدیه» نیز رابطه میان دنیای کتاب و فوتبال را بررسی می‌کند. در برنامه «با من بخوان» داستان‌های کوتاه، نامه‌ها و سفرنامه‌ها خوانش می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های دیگری چون «سینما اقتباس»،‌ «عاشقانه‌های فارسی»، «صد رمان برتر تاریخ» و «تماماً مخصوص» که مجله‌ای خبری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است، در کنداکتور قرار دارد. همچنین برنامه‌های «تولد نشر»، «سیاست در حاشیه»، «درخت زنده» که آموزش ادبیات فارسی به ایرانیان نوآموز را شامل می‌شود، «چغوک» که به ادبیات اقوام می‌پردازد، «روایت تهران»، «قصه‌های قرآن» و برنامه‌های دیگری در دست تولید هستند که امیدواریم تأثیرگذار باشند.

مهدی صالح‌پور مجری طرح شبکه کتاب گفت: در دوره جدید، شبکه کتاب پلتفرم ویدیویی خواهد بود و از کمیت به کیفیت عبور کرده‌ است. در تلاش هستیم تا خانواده بزرگ نشر را با شبکه کتاب آشتی دهیم.

وی افزود: سرویس صوتی شبکه کتاب نیز در حال راه‌اندازی است. همچنین قصد داریم به سمت تولید آثار نمایشی مثل فیلم کوتاه نیز حرکت کنیم. هدف ما این است که در یک سال آینده، شبکه کتاب به منبعی معتبر برای اهالی فرهنگ و هنر، اقتباس‌های سینمایی و تولید آثار تبدیل شود.

شمس‌الدین هم درباره لوگوی «شبکه کتاب» گفت: ما ناگزیر به تغییر لوگو بودیم، چراکه مالکیت نشان و عنوان شبکه در اختیار صدا و سیما بود. همزمان با تغییر لوگو، محتوای ما نیز تغییر کرد. به لحاظ کمی، آرشیو زیادی داریم، اما آمار بازدید ویدئوهای تیم سابق واقعی نبود. در این دوره، مدیریت بودجه را نیز در نظر گرفته‌ایم و روزانه ۲ اپیزود برنامه تولیدی خواهیم داشت، در حالی که تعهد ما برای برنامه‌های تأمینی ماهانه ۱۰۰ ساعت خواهد بود.

در ادامه صالح‌پور درباره همکاری با ایبنا افزود: ما به دنبال ارتباط موثر با خبرگزاری کتاب ایران هستیم تا هم‌افزایی میان دو بازوی خانه کتاب شکل بگیرد.

او در پاسخ به سوالی درباره تغییرات این رسانه هم گفت: استریم ۲۴ ساعته نیز به دلیل چالش‌های تولید برنامه زنده، کیفیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به نظر من، شبکه کتاب نیازی به برنامه زنده ندارد ولی رویدادهای معتبر حوزه کتاب را به صورت زنده پوشش می‌دهیم. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در تولید آثار، تنوع لوکیشن داشته باشیم.

محیا ساعدی گفت: تلاش ما این است که شبکه کتاب محفلی برای تمامی ناشران باشد و از همکاری مشترک با آن‌ها استقبال می‌کنیم.

وی افزود: سرویس صوتی شبکه کتاب نیز در حال راه‌اندازی است. همچنین قصد داریم به سمت تولید آثار نمایشی مثل فیلم کوتاه نیز حرکت کنیم. هدف ما این است که در یک سال آینده، شبکه کتاب به منبعی معتبر برای اهالی فرهنگ و هنر، اقتباس‌های سینمایی و تولید آثار تبدیل شود.

شمس‌الدین درباره لوگوی «شبکه کتاب» ادامه داد: ما ناگزیر به تغییر لوگو بودیم، چراکه مالکیت نشان و عنوان شبکه در اختیار صدا و سیما بود. همزمان با تغییر لوگو، محتوای ما نیز تغییر کرد. به لحاظ کمی، آرشیو زیادی داریم، اما آمار بازدید ویدئوهای تیم سابق واقعی نبود. در این دوره، مدیریت بودجه را نیز در نظر گرفته‌ایم و روزانه ۲ اپیزود برنامه تولیدی خواهیم داشت، در حالی که تعهد ما برای برنامه‌های تأمینی ماهانه ۱۰۰ ساعت خواهد بود.

شمس‌الدین گفت : ما پذیرای ایده‌های جدید هستیم و از هر گونه طرح و برنامه مرتبط با شبکه کتاب استقبال می‌کنیم. ضمن اینکه در دوره جدید هدف‌گذاری کرده‌ایم که طی سه سال آینده، شبکه کتاب از نظر مالی خودگردان شود. به طور کلی تا پیش از این شبکه با هزینه بالا و تامین بودجه از خانه کتاب اداره می‌شد اما برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه و حرکت به سمت خودگردان شدن و بی‌نیازی به بودجه خانه کتاب انجام شده و با یک شیب، در طول ۳۶ ماه این اتفاق خواهد افتاد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا