هنر > سینمای ایران

سینماگران و منتقدان از «ناتوردشت» گفتند؛ فیلمی که قابلیت چند نامزدی را دارد



به گزارش خبرنگار مهر، فیلم «ناتوردشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و توانست اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران را با خود همراه کند. این فیلم به ماجرایی از یک همدلی می پردازد که در دنیای واقعی براساس یک خبر شکل گرفته است که در این گزارش واکنش های سینماگران و منتقدان به فیلم مطرح شده است.

احمدرضا درویش؛ «ناتور دشت» همگان را به عبور از تاریکی فرا می‌خواند

احمدرضا درویش کارگردان سینما درباره این فیلم نوشت: «در روزگاری که همدلی، سخاوت و امید به اسارت درآمده است و آتش طمع، پول و بتن، مزرعه عشق را تهدید می کند، «ناتور دشت» همگان را در هر رنگ و زبان به اتحاد و عبور از تاریکی فرا می خواند.

و چه با شکوه، دانه های ذرت دست در دست هم، گمشده را فریاد می زنند، ظلمت در بتن دفن می شود و «یسنای عشق» طلوع می کند.

تبریک به سازندگان فیلم درخشان ناتور دشت.دستمریزاد.»

فریدون جیرانی؛ میرسعید مولویان بی‌نظیر است در نقش آدمِ بدبخت

فریدون جیرانی، نویسنده، کارگردان و منتقد سینما نوشت: «ناتوردشت یک فیلم اجتماعی است و تلخ. آدمِ بدش، آدمِ بدبختی است و بدبختی‌اش، ریشه در شرایط زیست اش دارد. در جامعه‌ای که فیلم نشان‌مان می‌دهد، همه آدم‌های فیلم مشکلی دارند و سرانجامِ این آدم‌ها، سرانجام روشنی نیست؛ و این امتیازِ فیلم است. آدم‌های خاکستری با سرانجامی تلخ و آینده‌ای ناپیدا …

چقدر زیباست انتظار زنِ عاشق در پایان فیلم، برای معشوقش… که ما می‌دانیم و او نمی‌داند…

خوشحالم که در این فیلم نگرش اجتماعی، جای نگرش اخلاقی نشسته و جامعه گل و بلبل نیست. البته فیلم همه دَرها را به آینده نمی‌بندد و تیره تمام نمی‌شود؛ روزنه امید باقی می‌ماند تا این تلخی به اندازه باشد. میرسعید مولویان بی‌نظیر است در نقش آدمِ بدبخت…»

بهروز افخممی؛ وقتی داستان خوبی داشته باشی، همه کارها آسان می‌شود

بهروز افخمی کارگردان و نویسنده نوشت: «فیلم ناتوردشت داستان خوبی دارد و وقتی داستان خوبی داشته باشی، همه کارها آسان می‌شود. فقط می‌ماند اینکه بازیگران خوبی پیدا کنید. و فکر می‌کنم میرسعید مولویان در ناتوردشت، فوق العاده است. یک بازی فوق العاده و به یادماندنی و البته باقی ترکیب بازیگران نیز بسیار خوب هستند. اما میرسعید مولویان یکی از امیدهای آینده بازیگر مرد در سینمای ایران است و من خیلی بی صبرم که با او کار کنم.»

فریدون حسن‌پور؛ فیلمی با مسئله ملی

فریدون حسن‌پور نویسنده و کارگردان سینما نوشت: «ناتور دشت فیلمی با موضوع انسانی که با یک مسئله ساده شروع و به تدریج تبدیل به یک مسئله ملی می شود. ساخت فیلمی با این ابعاد وسیع و شلوغ و پردردسر کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است. من از دیدن فیلم لذت بردم و به تمامی عوامل دست اندرکار ناتور دشت خسته نباشید و دست مریزاد می گویم.»

جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان نیز نوشت: «فیلم با روایتی هوشمندانه و تدریجی آغاز می شود. قایق کاغذی که یسنا می سازد و در آب می اندازد، نمادی از تلاش بی پایان انسان ها برای یافتن مسیر در زندگی است. این صحنه، در حقیقت آغازگر سفری پیچیده است که نه تنها بحران‌های بیرونی بلکه کشمکش‌های درونی شخصیت ها را به طور عمیق نمایان می کند.»

علی بحرینی منتقد سینما: «ناتوردشت دومین فیلم محمدرضا خردمندان را یک اثر رویایی می‌دانم. فیلمی که هم رویای سینما دارد و هم موفق شده رویای شکوهمند انسانیت را به تصویر بکشد… سالهاست جامعه گریز شده‌ام و امیدی به بهبودی احوال دنیا ندارم، به همین علت «بی همه چیز» ساخته محسن قرایی تبدیل می‌شود به حرف دل من برابر مجموعه ای آدمیزاد آشنا که بی رحم و منفعت طلبند! اما با «ناتور دشت»، مردد می‌شوم.

خردمندان به من فرصت دوباره‌ای می‌دهد تا به انسان و جامعه انسانی نگاه مثبتی داشته باشم. «ناتور دشت» لبریز از سکانس‌های درخشان است؛ قصه اش از نفس نمی افتد و در ۴ محور به خوبی جلو می‌رود. فیلمساز توانسته مجموعه ای از دغدغه هایش را به سینمای، محض تبدیل کند. خردمندان را حالا باید یکی از ویژه ترین کارگردانان سینمای خودمان بدانیم و تشویقش کنیم که فاصله ساخت فیلم‌هایش را به حداقل برساند.»

مهدی یزدانی خرم منتقدسینما: «سلام بر سینما

چگونه می‌توان از گناه به گناهکار رسید. یک قصه فوق‌العاده‌، ریتمی دقیق و پایانی استادانه. ناتوردشت یک اثر ناتورالیستی است. اثری که هم در قصه‌گویی، هم در ساختن التهاب و هم در ساختن شر مفلوک موفق است.»

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما: «ناتوردشت جدای از ویژگیهای فنی و محتوایی دو مولفه بسیار مهم در فیلم جاری است اول اینکه فیلم به یک رخداد واقعی می‌پردازد که حاصل همکاری انسانی و اخلاقی شهروندان ایرانی است دیگر اینکه بعد از سال‌ها یک روایت قهرمان محور استاندارد و پرکشش را دیدیم که از دل آن یک قهرمان-پهلوان بومی و ایرانی به سینمای ایران معرفی می‌شود. قهرمانی که تمام قواعد ژانر را تجربه می‌کند منحنی تحول شخصیتش را طی می‌کند و ققنوس وار بار دیگر از زهدان خارج می‌شود و زاده می‌شود و همزمان روحیه پهلوانی ایرانی را هم نمایندگی میکند.»

شاهین شجری کهن: فیلمی سالم و سرپا

شاهین شجری کهن منتقد سینما نوشت: «ناتوردشت فیلم سالم و سرپایی است که قصه و فیلمنامه دارد و شخصیت‌های قدرتمند می‌سازد. فیلمبرداری استادانه مرتضی غفوری در سینمایی که همه با ذوق‌زدگی به قاب‌های تزئینی و نماهای بی‌ربط هوایی امتیاز می‌دهند نمونه روایت بصری هدفمند است و میرسعید مولویان شاید جدی‌ترین رقیب امین حیایی برای سیمرغ امسال باشد. هادی حجازی‌فر هم مثل همیشه‌اش خوب است.

فرهاد خالدی‌نیک منتقد سینما هم نوشت: «نمی توان از «ناتور دشت» گفت و اشاره ای به قاب‌های چشم نواز مرتضی غفوری (مدیر فیلمبرداری) و موسیقی متن گوش‌نواز حامد ثابت نکرد که به زیبایی، سکانس‌های مختلف را به زبان صدا و تصویر بازنمایی می‌کنند. عواملی که در مجموع دست به دست هم داده تا محمدرضا خرمندان از منظر کارگردانی نیز نمره قبولی بگیرد و «ناتور دشت» به عنوان یکی از مهمترین فیلم‌های جشنواره چهل و سوم فیلم فجر، مورد توجه قرار گیرد.»

محمد جلیوند منتقد سینما نوشت: «ناتورِ دشت برخلاف بسیاری از تولیدات سینمای ایران، در پرده گره‌گشایی و فینال مشکلی نداشته و با ریتم بالا به آخر می رسد. یکی از معدود پایان‌بندی‌های درخشان آثار سینمای ایران در سال‌های اخیر که ذهن تماشاگر را تا مدتی پس از پایان به خود مشغول نگه می‌دارد. همین طور بازی‌های درخشان هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان در نقش‌های «احمد» و «آیهان» که به بهترین شکل به شخصیت‌های کار جان بخشیده و می‌توانند نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد باشند. به ویژه مولویان که با نقشی سخت و سرشار از لایه‌های مختلف مواجه بوده و به خوبی از عهده انجام آن برآمده است.»

محمدتقی فهیم: فیلمی که قابلیت نامزد شدن در چند رشته را دارد

محمدتقی فهیم منتقد: «تا به اینجای جشنواره فجر ۴۳ فیلم سینمایی ناتوردشت به لحاظ ساخت، ویژگی‌های کارگردانی و جزییات و بازیگری در مجموع بهترین فیلم اجتماعی بوده است و من تصور می‌کنم در ۲ تا ۳ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و همچنین بهترین کارگردانی باید کاندید شود.»

نسیم قاضی‌زاده منتقد نوشت: «ناتورِ دشت فیلمِ نماهای واید و زیباست که پر از رنگ و لعابند؛ از تصویر هوایی مزارع گرفته تا آزاد کردن پرنده‌های وحشی کمیاب در یک آسمان وسیع. موسیقی در این نماها، حضوری فعال و تماتیک دارد. در این لحظات که در زمره آرام‌ترین لحظات این فیلم محسوب می‌شوند و تماشاگر از معدود لحظاتی ا ست که می‌تواند نفسی تازه کند، موسیقی نیز جریانی پررنگ‌تر دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موسیقی «ناتورِ دشت» را که آهنگسازش بسیار خلاقانه به آن دست زده است، باید در ترکیب موسیقی و صداهای محیط و ایجاد یک آمبیانس صوتی قوی و معنادار دانست.»

منوچهر هادی: قصه ای واقعی که با هوشمندی نوشته شده است

منوچهر هادی کارگردان سینما نوشت: «ناتوردشت یکی از نفس گیر ترین فیلم‌های سینمای تعلیق ماست بدون اینکه در ژانر وحشت قرار بگیرد. بر اساس یک قصه واقعی فیلم با هوشمندی نگارش شده و به بهترین شکل، متن اثر به زبان تصویر برای مخاطب تعریف میشود. هدایت درست بازیگران، روند رو به جلوی داستان با ریتمی منظم و به اندازه، مدیریت و طراحی صحنه های شلوغ مدیون و مرهون کارگردانی دقیق در همه بخش هاست.

دست مریزاد و خسته نباشید به خردمندان فیلمبرداری و نورپردازی بی نقص مرتضی غفوری و همراهی و تعقیب درست کاراکترها توسط دوربین اش تماشایی است. طراحی صحنه و لباس هیچ کجا از کار بیرون نمیزند و ما را به جهان فیلم نزدیک می‌کند.

تدوین کار که در ادامه کارگردانی کار است کار خردمندان را به زیبایی سر و سامان می‌دهد و تکمیل می کند. بازی‌ها همه در خدمت داستان است؛ از هادی حجازی فر و سعید آقاخانی که انتظاری جز این بازی درخشان از آنها نیست گرفته تا بازی شگفت انگیز علی صالحی که امیدوارم از دید داوران دور نماند. و سایر بازیگران حتی دو سکانس علی مصفا چشم نوازند.

و اما بازی میر سعید مولویان که اگر سیمرغ را به خانه نبرد به او اجحاف شده است. او به جرات اکنون جزو بهترین بازیگران مرد سینماست. دم همت و غیرتت در بازی این فیلم سخت گرم. یک سوم پایانی فیلم تماشاگر را آزار می دهد، آزار خوب که بعد از فیلم تو را درگیر می کند. کار مهدی فرجی تهیه کننده با سواد و قدرتمند این فیلم سخت و قابل ستایش است.»



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا