فرهنگی و هنری > رسانه

سلبریتی‌هایی در دام «بازی مرکب»/ عامل خودکشی چهره‌های مشهور کره چیست؟



افق فرهنگی: کیم سه‌رون که تحت فشار شدید رسانه‌ها و طرفدارانش قرار داشت، در سن ۲۴ سالگی در خانه‌اش در سئول درگذشت. پلیس این حادثه را خودکشی اعلام کرده است.  

در واکنش به خودکشی سریالی چهره‌های مشهور در چند سال اخیر، رسانه‌های کره‌ای سوالی را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد هیچ پاسخی برای آن وجود ندارد: «چه زمانی این وضعیت پایان می‌یابد؟ چند زندگی دیگر باید از دست برود تا این چرخه غم‌انگیز شکسته شود؟»

کیم سه‌رون که به عنوان یک بازیگر کودک در فیلم جنایی پرفروش «مردی از ناکجا» (۲۰۱۰) به شهرت رسید، در ماه مه ۲۰۲۲ به دلیل رانندگی در حالت مستی متهم شد. او پس از برخورد خودروی خود با یک درخت و ترانسفورماتور برق در سئول، دستگیر شد.  

او در فضای مجازی یک عذرخواهی دست‌نویس منتشر کرد و جریمه ۲۰۰ میلیون وون (۱۳۹ هزار دلار) پرداخت. گزارش‌ها حاکی از آن است که او به ده‌ها مغازه‌ای که به دلیل این حادثه موقتاً بدون برق مانده بودند، غرامت پرداخت کرده است.

این اقدام ممکن است صاحبان کسب‌وکارها را آرام کرده باشد، اما نتوانست سیل انتقادات آنلاین و رسانه‌ای را متوقف کند. مرگ او نگرانی‌هایی را درباره فشارهای وارد شده به هنرمندان جوان و بااستعدادی که کره جنوبی را به یک ابرقدرت فرهنگی تبدیل کرده‌اند، افزایش داده است.

کانال‌های شایعه‌پراکنی درباره سلبریتی‌ها در یوتیوب ویدیوهای منفی درباره زندگی خصوصی او منتشر کردند و برخی به پست‌های شبکه‌های اجتماعی او که نشان می‌داد با دوستانش معاشرت می‌کند، به عنوان مدرکی دال بر عدم پشیمانی کافی اشاره کردند. حرفه کیم به سراشیبی سقوط افتاد و در ادامه بیشتر صحنه‌های او در سریال نتفلیکس «سگ‌های شکاری» (۲۰۲۳) حذف شد.

کیم سعی کرد با کار در یک کافه زندگی خود را بازسازی کند، اما این اقدام نیز با اتهاماتی مبنی بر بزرگ‌نمایی مشکلات مالی‌اش مواجه شد.  

مرگ این بازیگر به فهرست طولانی از سلبریتی‌های کره‌ای که تحت فشار شدید افکار عمومی خودکشی کرده‌اند، اضافه شد. این موضوع بحث‌هایی را درباره میزان حریم خصوصی سلبریتی‌ها دور از تمرکز رسانه‌ها و تأثیر آن بر سلامت روان آنها دوباره برانگیخته است.  

از دیگر قربانیان می‌توان به لی سون‌کیون، بازیگر فیلم «انگل»، که در سال ۲۰۲۳ خودکشی کرد، و چوی جین‌سیل، ستاره سینما، که در سال ۲۰۰۸ درگذشت، اشاره کرد. همسر سابق او، جو سانگ‌مین، ستاره بیسبال، نیز پنج سال بعد خودکشی کرد. هنرمندان کی‌پاپ، سولی و گو هارا، در سال ۲۰۱۹ درگذشتند. مرگ کیم جونگ‌هیون، خواننده اصلی گروه پسرانه محبوب و تأثیرگذار «شاینی» در سال ۲۰۱۷ نیز دنیای سرگرمی را شوکه کرد.  

فشار برای بی‌عیب بودن در همه زمان‌ها

سلبریتی‌های کره‌ای، به ویژه زنان، پس از مواجهه با قانون به سختی می‌توانند کار پیدا کنند. بسیاری از آنها برای درمان مشکلات روانی خود تمایلی نشان نمی‌دهند، زیرا ممکن است این موضوع باعث پوشش منفی بیشتر رسانه‌ها شود.  

پیتر جونگ‌هو نا، استادیار روانپزشکی در دانشگاه ییل، گفت: «جامعه کره جنوبی مانند یک بازی مرکب بزرگ است. افرادی که اشتباه می‌کنند یا عقب می‌افتند، بدون اینکه فرصتی برای بهبودی داشته باشند، بی‌رحمانه حذف می‌شوند، گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. سلبریتی‌ها تحت فشار زیادی هستند که در همه زمان‌ها بی‌عیب به نظر برسند.

سانگ‌چین چان، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه سوگان، به یک پویایی منحصر به فرد در فرهنگ طرفداری کره اشاره کرد: «ستاره‌های ورزشی و سلبریتی‌ها اساساً افرادی هستند که می‌توانید آزادانه به آنها حمله کنید بدون اینکه با واکنشی مواجه شوید. این یک تضاد آشکار است که شرکت‌های قدرتمند یا سیاستمداران می‌توانند به صورت قانونی یا اقتصادی به انتقادها پاسخ دهند، اما سلبریتی‌ها اهداف آسیب‌پذیری هستند. وقتی آنها اشتباهات کوچکی مرتکب می‌شوند، مردم بی‌رحمانه به آنها حمله می‌کنند.»

به گزارش گاردین، مرگ کیم باعث شده است که برخی بخش‌های رسانه‌ای و  چندین روزنامه سرمقاله‌هایی علیه سوءاستفاده آنلاین از او و دیگر چهره‌های سرگرمی منتشر کرده‌اند.  

ائتلاف رسانه‌های دموکراتیک و شهروندان، یک نهاد نظارتی محلی که بر شیوه‌های گزارش‌دهی اخلاقی نظارت می‌کند، بیشترین تقصیر را متوجه رسانه‌های سنتی به دلیل گزارش‌های تحریک‌آمیز آنها دانست.  

این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «بیشتر رسانه‌ها در خط مقدم ترویج انتقادات علیه کیم سه‌رون در زمان حیات او و تشویق محتوای شایعه‌پراکنی در یوتیوب و نظرات مخرب بوده‌اند.». این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از رسانه‌ها حتی پس از مرگ کیم نیز به سوءاستفاده از او برای جذب کلیک ادامه داده‌اند.  

برخی از آژانس‌های کره‌ای شروع به اقدامات قانونی برای محافظت از هنرمندان خود در برابر زورگیری سایبری کرده‌اند. هیو چان‌هنگ، مدیر اجرایی مرکز مسئولیت رسانه‌ای و حقوق بشر، خواستار تعطیلی بخش نظرات در بخش سرگرمی توسط سازمان‌های خبری و وب‌سایت‌ها شده است.  

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا