دغدغههای کارگردان «بازی خونی» برای اکران فیلمش
حسین میرزامحمدی – کارگردان فیلم «بازی خونی»- در گفتوگو با ایسنا در مورد موضوع این فیلم گفت: فیلم «بازی خونی» در مورد اتفاقات آمل در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۶۰ است، جایی که یک گروه به نام سربداران که ریشه کمونیستی دارد تصمیم میگیرند در جنگلهای اطراف آمل مستقر شوند و با طرز تفکر قیامهای چریکی و فوری به شهر حمله کنند.
وی ادامه داد: شهر آمل اولین شهر ورودی در شمال کشور است و این گروه کمونیستی میخواهد به شمال کشور سیطره پیدا کند و اولین هدفش هم آمل است. ما در این فیلم اتفافات داخل جنگل و شهر آمل را روایت میکنیم.
این کارگردان خاطرنشان کرد: در مورد ماجرا این فیلم یکبار با مسعود هاشمینژاد سر فیلم «کت چرمی» صحبت کرده بودم و گفتوگو داشتیم و تاکید کردم که دنبال روایت یک موضوع از دهه ۶۰ هستم و میخواهم وقایع آمل را بررسی کنم. ایشان هم پذیرفت و تلاش کردیم یک فیلم با ژانر معمایی و جاسوسی و در عین حال تاریخ معاصر بسازیم.
میرزامحمدی تصریح کرد: در ساخت این فیلم از لحاظ فرمی و محتوایی با چالشهایی روبهرو بودیم زیرا اصل داستان یک مستند واقعی است و ما سعی کردیم یکسری خرده داستانها به موضوع اضافه کنیم. البته که تمرکز ما روی این بود که واقعه آمل را نشان بدهیم و فقط سعی کردیم آن را دراماتیک کنیم.
وی در مورد چهلوسومین جشنواره فیلم فجر هم گفت: قطعا این جشنواره نسبت به چند دوره گذشته متفاوت خواهد بود، زیرا تنوع ژانر در فیلمها زیاد است و بنظرم حضور در این دوره برای هرکسی یک غنیمت خواهد بود زیرا شما در جشنوارهای رقابت میکنید که فیلمهای زیادی با تنوع موضوعی حضور دارند.
این کارگردان ابراز کرد: این دوره جشنواره به سلیقه همه مخاطبان احترام گذاشته و یک بسته کامل از فیلمها را در اختیار مخاطب قرار داده است.
وی در خصوص اکران فیلمها در شهرستانها نیز یادآور شد: جشنواره فجر فقط برای پایتخت نیست بلکه برای کل مردم کشور است و همه باید فیلمها را ببینند و اگر مدعی هستیم که فرهنگ و هنر باید تمرکززدایی شود پس باید فیلم فجر هم در این راستا قرار بگیرد.
این کارگردان در مورد بازگشت سیمرغ مردمی نیز افزود: بازگشت سیمرغ مردمی اتفاق خوبی است چون سلیقه مخاطب برای فیلمسازان مشخص میشود، اما صیانت از آرا بسیار مهم است و به نظرم فیلمسازان باید به برگزارکنندهها اعتماد کنند و کار دیگهای هم نمیتوان کرد.
میرزامحمدی بیان کرد: آرای مردمی بسیار جذاب است و تاثیرگذار بر روی یک فیلم است اما به شرط اینکه ذائقه مخاطب با یک الی دو جشنواره سنجش نشود، باید بستر اکران در طول سال برای تمام ژانرها فراهم شود تا ذائقه مخاطب به دست بیاید. خیلی فیلمها در طول چندسال گذشته فروش خوبی داشتهاند اما ژانرها محدود به همین چندتا فیلم نیست و امید است بستری برای اکران سایر ژانرها هم فراهم شود.
وی تاکید کرد: شرایط تولید امروزه سخت و از نظر اقتصادی دشوار است و باید یک توازن در اکران به وجود بیاید. با تمام این احوال جای سیمرغ مردمی در جشنواره خالی بود.
این کارگردان با گلایه از محتوا برخی فیلمها ابراز کرد: در بحث تولید محتوا مشکل داریم، ما ژانر کمدی داریم که خیلی پرمحتوا است اما الان کمدی میفروشیم که محتوا خوبی ندارد. هرچند بعد از کرونا فیلم کمدی سینما را نجات داد اما باید یک توازنی بین ژانرها وجود داشته باشد که تمام فیلمها فروش خوبی داشته باشند.
میرزامحمدی ادامه داد: در زمان اکران کت چرمی فیلمهای کمدی بر روی اکران ما تاثیر داشت. به نظرم پس از تماشای یک فیلم باید ژرفاندیشی و به تفکر برانگیختن برای هر مخاطبی پیش بیاید ولی وقتی فیلم تمام شود و باعث گفتوگو نشود یعنی فیلم محتوا نداشته درحالیکه باید به ذائقه مخاطب در این مسیر احترام گذاشته شود.
وی در پایان گفت: مردم به کمدی نیاز دارند اما ژانرهای دیگر هم مهم است، البته بحث تولید محتوا فقط به سیاستگذاری نیاز ندارد بلکه بخش خصوصی و دولتی هم باید پای کار بیایند.
انتهای پیام