آثار مرکز فیلم جوان سوره در «فیلم فجر» را بشناسید؛ پیشنهادی برای بهتر شدن بخش فیلم کوتاه «فجر»
محدثه پیرهادی مدیر مرکز فیلم جوان سوره درباره فیلم های کوتاه این مرکز که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند به خبرنگار مهر بیان کرد: امسال سه فیلم کوتاه در جشنواره فجر حضور دارند. یکی از این آثار، فیلم «پیام» است که پیشتر در جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز شرکت داشت. دو فیلم دیگر، یعنی «بچهخوان» و «سل»، به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارائه شدند اما در بخش مسابقه پذیرفته نشدند.
وی اضافه کرد: تغییرات در روند انتخاب فیلمهای کوتاه برای جشنواره فجر اتفاق مثبتی است، چراکه این روند دیگر صرفاً به آثاری که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتهاند محدود نمیشود. این امر به فیلمسازان فرصت میدهد که آثارشان را در معرض ارزیابی هیئتی جدید قرار دهند.
آثار مرکز فیلم جوان سوره در جشنواره فجر
پیرهادی در ادامه درباره فیلم های کوتاه این مرکز توضیح داد: فیلم «پیام» که توسط باشگاه فیلم رویش مشهد تولید شده و نخستین اثر کارگردانش محسوب میشود، در فضای جنگ اسرائیل علیه غزه ساخته شده است. تولید این فیلم با چالشهای متعددی همراه بود، از جمله نیاز به انتخاب لوکیشنهایی که فضای غزه را باورپذیر کند و یافتن بازیگرانی که بتوانند نقشهای عربزبان را ایفا کنند. در نهایت، گروه سازنده از بازیگران لبنانی استفاده کردند. همچنین، این فیلم بهصورت عمودی ضبط شده که آن را برای نمایش در صفحههای تلفن همراه مناسب میسازد.
وی اضافه کرد: فیلم «سل» نیز ساخته سجاد معارفی و تهیهکنندگی فاطمه حسینی است و به زندگی جانبازان اعصاب و روان میپردازد. با وجود تلخی موضوع، فیلمساز موفق شده است فضایی غیرسیاه ایجاد کند و داستانی با پایانی امیدوارکننده ارائه دهد. «بچهخوان» نیز محصول مرکز فیلم جوان سوره و تیم عقیق فیلم، به سنت تعزیهخوانی در شمال کشور میپردازد. این موضوع محدود به ایام محرم نیست و در دیگر مناسبتها نیز برگزار میشود. نزدیکی کارگردان به این فضا و شناخت عمیق از پیشینه خانوادگیاش در تعزیهخوانی باعث شده تا فیلم حالوهوایی طبیعی و باورپذیر داشته باشد.
سیاست مرکز فیلم جوان سوره در حمایت از آثار
مدیر مرکز فیلم جوان سوره در ادامه درباره حمایت از آثار مرکز تصریح کرد: ما در مرکز فیلم جوان سوره، نگاه محصولمحور نداریم، بلکه بر سرمایهگذاری روی افراد و گروههای مستعد تمرکز میکنیم. سیاست ما این است که هر فیلمسازی که با ما همکاری میکند، بتواند در هر پروژهای که میسازد، یک گام به جلو بردارد. به همین دلیل، پروژههایی را برای آنها تعریف میکنیم که دارای چالش و پیچیدگی بیشتری نسبت به آثار قبلیشان باشد.
وی درباره بازه سنی افراد حاضر در مرکز نیز گفت: از نظر سنی، محدودیتی برای همکاری وجود ندارد، اما معمولاً با افراد ۱۸ تا ۳۸ سال کار میکنیم. هدف ما این است که استعدادهای جوان را حمایت کرده و آنها را برای ورود به فضای سینمای حرفهای آماده کنیم.
پیرهادی درباره اینکه امکان دیدهشدن فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است، عنوان کرد: امسال تغییرات مثبتی در جشنواره فجر صورت گرفته است. اول اینکه، برخلاف گذشته، فیلمهای کوتاهی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور نداشتهاند نیز امکان حضور در جشنواره فجر را یافتهاند. دوم اینکه، نمایش فیلمهای کوتاه در مکانی مشخص و متمرکز (خانه هنرمندان) انجام شد که باعث نظم بیشتر در برنامهریزی نمایش شد.
پیشنهادی برای بهتر دیده شدن فیلم های کوتاه در جشنواره فجر
وی اضافه کرد: با این حال، هنوز امکان بهبود وجود دارد. برای مثال، میتوان ۱۰ فیلم برتر از میان فیلمهای پذیرفتهشده را برای نمایش در سالن رسانهها در نظر گرفت. این کار علاوه بر افزایش تعامل فیلمسازان کوتاه با فضای حرفهای سینما، آنها را در معرض توجه رسانهها و منتقدان قرار میدهد. همچنین، برگزاری نشستهای نقد و بررسی برای فیلمهای کوتاه میتواند به معرفی بهتر این آثار کمک کند.
پیرهادی با طرح پیشنهادهایی برای بخش فیلم کوتاه جشنواره تصریح کرد: پیشنهاد میکنم که فیلمهای کوتاه بهصورت مرحلهای داوری شوند. به این معنا که پس از پذیرش اولیه، ۱۰ فیلم برتر توسط هیئت داوران انتخاب و در سالن رسانهها نمایش داده شوند. همچنین، این فیلمها باید در معرض توجه رسانهها، خبرنگاران و فیلمسازان حرفهای قرار گیرند تا زمینه ورود سازندگان آنها به سینمای حرفهای فراهم شود. در غیر این صورت، حضور فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر ارزش افزودهای برای فیلمسازان نخواهد داشت و صرفاً تکراری از جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهد بود.
وی در پایان گفت: در مجموع، امسال شاهد تغییرات مثبتی در روند حضور فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر بودیم، اما هنوز فرصتهای بسیاری برای بهبود وجود دارد. نزدیکتر کردن ارتباط جشنواره فجر با فیلمهای کوتاه و توجه بیشتر به آنها در فضای حرفهای سینما، میتواند به رشد فیلمسازان جوان کمک شایانی کند.