به دنبال شناسنامه «برای آوا»؛ تدوین قدرتمندترین ابزار فیلمساز است
به گزارش خبرنگار مهر، شروین منیعی تدوینگر فیلم سینمایی «برای آوا» به کارگردانی محسن سراجی درباره تدوین این فیلم عنوان کرد: تدوین یکی از قدرتمندترین ابزارها در دستان یک فیلمساز است. ما به عنوان تدوینگر میتوانیم روایت را تقویت کنیم، احساسات را تغییر دهیم و حتی جهت داستان را عوض کنیم. انتخاب صحنهها، ترتیب آنها و ریتم کلی فیلم همگی تأثیر عمیقی بر درک مخاطب از فیلم دارند. به طور خاص برای فیلمی با نمایش های بین المللی همیشه باید به خاطر داشته باشید که جزییاتی که ممکن است در یک فرهنگ به خوبی شناخته شده باشند، در فرهنگ دیگری ناشناخته هستند. بنابراین، تمرکز من همیشه این است که اطمینان حاصل کنم چنین احساسات و اطلاعات کلیدی درست منتقل می شوند. از جمله در این فیلم مسائل حقوقی درباره وضعیت مهاجران وجود داشت که نیاز به تاکید و توضیح بیشتری در مرحله تدوین برای مخاطب بین المللی بود.
وی درباره حجم زیاد تصاویر فیلم بیان کرد: برای تدوینگر، انتخاب درست نماها از میان ساعتها فیلمبرداری که هر کدام میتوانند تأثیر متفاوتی بر روایت داستان داشته باشند، میتواند بسیار دشوار باشد. گاهی اوقات، تصاویری که به نظر میرسد در ابتدا جذاب هستند، ممکن است با گذشت زمان به داستان کمک نکنند یا اینکه فوتیجهایی که نادیده گرفته شدهاند، ممکن است حاوی لحظات طلایی باشند که میتوانند تأثیر بزرگی بر فیلم بگذارند. من با بررسی تمام گزینه ها و مقایسه دقیق و چند باره بهترین نماها و ترکیب نهاییشان در کل سکانس، فیلم را تدوین کردم، بهویژه اینکه فیلم بازیگران نوجوان زیادی داشت که نتیجه آن برداشت های متنوعی از یک نما بود.
منیعی درباره تاثیر تدوین بر بازی بازیگران تصریح کرد: تدوین تأثیر بسیار زیادی بر نحوه نمایش اجرای بازیگران دارد. ما تدوینگرها میتوانیم با انتخاب لحظات خاص، احساسات و روابط شخصیتها را تقویت کنیم یا تغییر دهیم به طور مثال، با تغییر زمانبندی یک نگاه یا یک سکوت میتوانیم تأثیر یک صحنه را کاملاً متفاوت کنیم. اما بازیگران نوجوان معمولا تخصص و تجربه کمی دارند، از این جهت ممکن است نتوانند تداوم حسی و حرکتی را در نماهای مختلف حفظ کنند و یا با تغییر دیالوگ ها زمان سکانس را افزایش دهند. خوشبختانه بازیگران فیلم «برای آوا» هفته ها برای این فیلم توسط کارگردان و تهیه کننده تمرین داشتند و پیشتر نیز آموزش دیده بودند، اما همچنان تداوم بازی ها و رسیدن به زمان و ریتم مناسب اجراها نیاز به صرف وقت و خلاقیت در تمام طول کار داشت، بهویژه سکانس هایی که چندین بازیگر با یکدیگر گفتگو میکردند وظیفه من این بود تا یکپارچگی عاطفی و روایی در فیلم را با ریتم مناسب حفظ کنم.
وی درباره تدوین صحنههای پرجمعیت فیلم «برای آوا» توضیح داد: حفظ ارتباط عاطفی شخصیت ها در فیلم ضروری است، بنابراین من سعی میکنم تاکید خود را روی نماهایی که احساسات و تعاملات شخصیتهای اصلی را به بهترین شکل نشان میدهد، قرار دهم. در این صحنه های پرجمعیت فیلم هم سعی کردم هر بازیگر و عنصری را که در صحنه حضور دارد، به نحو احسن به نمایش بگذارم. این به معنای حفظ نگاهها، حرکات بدنی یا تبادلات کوتاه بین شخصیتها بود، حتی اگر بهخاطر محدودیتهای زمانی نیاز به حذف سایر جزییات می بود. همچنین، مهم بود که تعادل در نمایش تمام شخصیتها حفظ شود تا هیچ کدام در حاشیه قرار نگیرند. اما کوتاه کردن دیالوگ هایی که ریتم سکانس را کاهش میدادند یکی از زمانگیرترین بخش های تدوین بود.
منیعی درباره همکاری با کارگردان برای تدوین فیلم توضیح داد: همکاری با تهیه کننده و کارگردان شاید مهمترین بخش کار من باشد. کارگردان و تهیه کننده دیدگاه خاص خود را نسبت به فیلم دارند و هدف من این است که این دیدگاه را به بهترین شکل ممکن تحقق بخشم. ما به طور مداوم در حین تدوین فیلم ارتباط داشتیم تا اطمینان حاصل کنیم که هر صحنه به شکلی که آنها تصور کردند، پیادهسازی شود.
وی در پایان تصریح کرد: وقتی نظرات متفاوتی با کارگردان دارم، سعی میکنم دلایلم را برای انتخابی خاص شرح دهم و نمونههایی از تدوین را نشان دهم تا کارگردان بتواند تأثیر آنها را ببیند. معمولاً این فرآیند به یک بحث سازنده منجر میشود که هر ۲ طرف میتوانند از آن چیزی بیاموزند. اگر همچنان اختلاف نظر باقی بماند، من به عنوان تدوینگر وظیفه دارم که به دیدگاه کارگردان احترام بگذارم و آن را پیادهسازی کنم. همانطور که گفتم ما در این فیلم تصمیم گرفتیم تا ۲ سکانس را در فیلم تغییر دهیم که نیازمند صرف وقت، هماهنگی دشوار و هزینه قابل توجهی بود، تهیه کننده این فیلم پس از چند جلسه مباحثه با درایت پذیرفت تا این اتفاق بیفتد و تلاش و برنامه ریزی زیادی کرد تا مجدد همگی در بهترین شرایط ممکن کنار هم جمع شوند و فیلمبرداری انجام شود. به نظرم تصمیم کارگردان و تهیه کننده در آنچه در حال حاضر از فیلم روی پرده ها است بسیار موثر بوده است.
فیلم سینمایی «برای آوا» به نویسندگی و کارگردانی محسن سراجی و بر اساس طرحی از فرانک فروتن، تلاش میکند تصویر متفاوتی از دنیای نوجوانان دختر را به نمایش بگذارد.
این فیلم با حضور هشت بازیگر دختر نوجوان در نقشهای اصلی، داستان یک گروه تئاتر را روایت میکند که برای شرکت در جشنوارهای بینالمللی با چالشهایی مواجه میشوند. قهرمان این فیلم، دختری افغان-ایرانی به نام آوا، فاقد شناسنامه است و این مشکل، داستان پرماجرای فیلم را رقم میزند.
مهدی زمین پرداز، نگار عابدی، رضا جهانی، فرانک فروتن، محمدهادی عطایی و ریحانه یزدانیار در کنار بازیگران نوجوان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
«برای آوا» تاکنون در بیش از پانزده جشنواره بینالمللی حضور داشته و جوایز متعددی از اسپانیا، هندوستان و آمریکا کسب کرده است. این فیلم به تازگی در بیست و هفتمین دوره جشنواره salt house creatice استرالیا عنوان بهترین فیلم را کسب کرده است و همزمان در سه شهر دهلی، لاکنو و آحمدآباد برای نوجوانان و دانش آموزان نمایش داده شده است.