هنر > رادیو و تلویزیون

افشای تناقض‌ها ‌و معایب فاحش رسانه‌های معاند در «آپوزیشن»



به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «آپوزیشن» با ایده‌ای تازه و رویکردی متفاوت به دنیای رسانه، با هدف نقد و تحلیل شخصیت‌ها و گروه‌های اپوزیسیون در قالب طنز، ساخته شده است. این برنامه که با استفاده از قالب پادکست ویدیویی به همت مدرسه سینمایی اندیشه و هنر (ماه) تولید می‌شود، به هجو رویکرد رسانه‌های معاند پرداخته و با اشاره به ضعف‌ها و معایب آنها، فضایی را برای ایجاد گفتگو و چالش‌های رسانه‌ای فراهم کرده است.

مصطفی صاحبی تهیه‌کننده و کارگردان «آپوزیشن» درباره شکل‌گیری ایده این برنامه گفت: اولین تجربه کارگردانی‌ من برای برنامه تلویزیونی «دی‌بی‌سی فارسی» بود که تا پایان فصل اول آنجا مشغول بودم. پس از آن، با جمعی از دوستان هنرمند و ایده پرداز، تیم جدیدی در حسینیه هنر مشهد تشکیل دادیم به نام «راه نما» و مدتی را صرف کردیم تا قالب‌ها و فرم‌های جدیدی پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی را رصد کردیم و به این نتیجه رسیدیم که قالب پادکست ویدیویی، گزینه مناسبی برای گفتگو و ساخت طنز است و ظرفیت زیادی دارد. این قالب هم می‌توانست فرم جدیدی در برنامه‌سازی را به تجربه ما اضافه کند و هم می‌شد کاراکترهای جدیدی به مجموعه کاراکترهایی که در برنامه‌های قبلی داشتیم بیفزاید. در نهایت به «آپوزیشن» رسیدیم.

این تهیه کننده درباره دلایل انتخاب عنوان برنامه «آپوزیشن» و قالب ساختاری این برنامه توضیح داد: ابتدا اسم پروژه را «پادکست اپوزیسیون» گذاشته بودیم، اما زمانی که به دنبال انتخاب اسم نهایی بودیم، متوجه شدیم که تلفظ آمریکایی «اپوزیسیون» جذاب‌تر و بامزه‌تر است و به همین دلیل اسم برنامه را به «آپوزیشن» تغییر دادیم.

صاحبی افزود: این برنامه در ۲ فصل تولید شده است. فصل اول سال ۱۴۰۲ با پنج قسمت در شبکه دو پخش شد. امسال نیز ۱۰ قسمت جدید ویژه دهه فجر آماده کردیم که از شنبه تا چهارشنبه در شبکه افق روی آنتن رفت.

وی درباره گروه تولید این برنامه توضیح داد: این برنامه تیم محتوایی نسبتاً بزرگی داشت، به جز ۳ نویسنده که در نگارش محتوا با ما همکاری می‌کردند یک تیم پژوهشی و ایده‌پرداز به کمک ما آمده بودند و به نوعی تجربه‌ اتاق فکر و ایده‌پردازی پروژه قبلی به کمک ما آمد. رصد محتوایی رسانه‌های معاند و شخصیت‌های ضدانقلاب در دستور کار قرار گرفت و سوژه‌ها و محورهای هر برنامه مشخص می‌شد و به تیم نویسندگان می‌رسید. در فرآیند تولید هم دوستان زیادی به ما کمک کردند که بخشی از آنها مدت زمان طولانی‌تری در تیم راه‌نما کنار ما بودند. به این ترتیب «آپوزیشن» در حسینیه هنر مشهد ساخته شد.

صاحبی با اشاره به اینکه، این سبک برنامه‌ها چقدر به ارتقای سواد رسانه‌ای مردم کمک می‌کنند؟ بیان کرد: در راهبرد رسانه‌ای این برنامه، هدف ما این بود که به جای رویکرد تدافعی که معمولاً در برابر رسانه‌های معاند اتخاذ می‌شود، رویکردی تهاجمی داشته باشیم. یعنی به جای اینکه صرفاً در مورد دروغ‌ها و تحریفات صحبت کنیم، خود رسانه‌های معاند را مورد هدف قرار داده و نشان دهیم که آنها نیز معایب و تناقضات فاحشی دارند که می‌تواند دستمایه طنز قرار گیرد. به همین دلیل، در هر ۲ فصل برنامه، شخصیت‌های مختلف اپوزیسیون مانند منافقین و سلطنت‌طلب‌ها به تصویر کشیده شده‌اند. این نوع نگاه باعث شد که مخاطبان استقبال زیادی از برنامه نشان دهند. بازخوردها بسیار مثبت بوده است. به عنوان مثال، در قسمت منافقین فصل اول، بیش از چهار میلیون بازدید در اینستاگرام داشتیم و همین‌طور قسمت سلطنت‌طلب‌ها نیز واکنش‌های زیادی به همراه داشت. به نظر می‌رسد مردم این نوع محتوا را که به طور طنزآمیز به این مسائل سیاسی می‌پردازد، جذاب می‌بینند.

کارگردان برنامه «آپوزیشن» با اشاره به بازخوردهای مخاطبان عنوان کرد: مشارکت مخاطبان در انتشار محتوا نیز بسیار خوب بوده است. با اینکه صفحه اینستاگرام برنامه فالوورهای زیادی ندارد، ولی بازدیدهای میلیونی نشان می‌دهد که مخاطبان از این نوع برنامه استقبال کرده‌اند. به یاد دارم که پیش‌تر وقتی قسمت اول برنامه «دی‌بی‌سی» در فضای مجازی منتشر شد، در ۲۴ ساعت اول، ۱۵ هزار فالوور به دست آورد و در مدت کوتاهی تعداد فالوورها به ۱۳۰ هزار نفر رسید. در نهایت، هدف ما این است که برنامه‌ای سرگرم‌کننده بسازیم که به مردم محتوایی جذاب و متفاوت ارائه دهد. البته ما ادعای افزایش سواد رسانه‌ای مردم را نداریم، زیرا معتقدیم مردم خودشان می‌دانند چگونه سواد رسانه‌ای‌شان را ارتقا دهند. ما فقط می‌خواهیم برنامه‌ای بسازیم که مردم را سرگرم کند و محتوایی غنی و در عین حال جذاب به مخاطب ارائه دهد.

وی در پاسخ به کم بودن تعداد قسمت‌های این فصل گفت: مشکلاتی در تولید وجود داشت. با اینکه برنامه با هزینه‌های پایین تولید می‌شود، زمان‌بر است و برای تأمین هزینه‌ها به مشکلاتی برخوردیم. اما همچنان هدف‌مان این است که ساخت چنین برنامه‌هایی را در آینده ادامه دهیم و حتی احتمالاً فصل‌های بعدی بیشتری تولید خواهیم کرد.

صاحبی در پایان گفت: درنهایت، از مدیران رسانه‌ای انتظار داریم که به برنامه‌هایی مانند «آپوزیشن» توجه ویژه‌ای داشته باشند و اهمیت راهبردی آن را درک کنند. زیرا این نوع برنامه‌ها می‌توانند با کیفیت و اثرگذاری بالا، مخاطب جذب کنند. حمایت بیشتر از این برنامه‌ها ضروری است تا روند تولید ادامه یابد و کیفیت بالای آن حفظ شود.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا