قصه تلخ «روز خداحافظی» یک پدر؛ دوست دارم سیمرغ فجر بگیرم
فرزاد رنجبر نظری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «روز خداحافظی» که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده اولیه تولید این فیلم کوتاه توضیح داد: من بعد از تولد پسرم خیلی به مرگ فکر میکردم و از آن میترسیدم. در اصل، زمانی که وابستگیهای آدم به دنیا زیاد میشود، مرگ نیز موضوعیت بیشتری پیدا میکند و این یعنی مرگ و زندگی، ۲ روی یک سکه هستند. در همان زمان، پستی درباره مرحوم حجتالاسلام مسعود دیانی را دیدم و متوجه شدم که او پیش از ابتلا به بیماری، برای خرید یک ماشین ثبتنام کرده بود اما ماشین زمانی به دستش رسید که دیگر چیزی تا زمان مرگش نمانده بود و چیزی که روزی برای تفریح رویش برنامهریزی شده بود، حالا مایه عذاب بود. به نظر من جوهره مرگ و زندگی خیلی خوب در این داستان دراماتیک جلوه کرده بود و همین، پایه خیالپردازی برای نگارش فیلمنامه «روز خداحافظی» شد.
وی در مورد انتخاب بازیگران این فیلم کوتاه گفت: نقش رضا، چون شرایط فیزیکی خاصی داشت و کسی که آن را ایفا میکرد، باید وزن زیادی کم میکرد اما خوشبختانه به موازات شکلگیری ایده این فیلم، من و داریوش رشادت که دوستی قدیمیای داشتیم و مدتی از هم بی خبر بودیم، دوباره به هم نزدیک شدیم و متوجه شدیم که او برای ایفای نقش مذکور مناسب است. داریوش رشادت میخواست خودش را در حرفه بازیگری به چالش بکشد، بنابراین با آغوش باز پیشنهاد بازی در نقش رضا را قبول کرد و نزدیک به ۲۰ و خردهای کیلوگرم، وزن کم کرد. نقش مریم (همسر رضا) هم نقش سخت و پیچیدهای بود.
رنجبر ادامه داد: تیما تقیزاده را از جشنواره فیلم کوتاه تهران و به واسطه بازی در ۲ فیلم «افسانه کوه ننوک» و «مدیر مدرسه» میشناختم و میخواستم که با او همکاری کنم چون به نظرم استاندارد و کیفیت کار او کمی از سطح فیلم کوتاه بالاتر بود و میتوانست به یک اجرای بی نقص بیانجامد. خدا را شکر تیما تقیزاده به اندازهای نقش مریم را بدون نقص ایفا کرد که از چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه گرفت. علی راد هم یکی از شخصیتهای محوری فیلمنامه بود و من از فیلم «تکان» از شاهین حق شعار، او را نشان کرده بودم. سروشا فاضلیزاده را هم از یک آموزشگاه بازیگری پیدا کردم.
اگر نگاه عادلانهای به فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر شود، فیلم کوتاه «روز خداحافظی» یکی از فیلمهایی است که استحقاق دریافت جایزه سیمرغ را داردوی درباره پیش بینی دریافت جایزه سیمرغ فجر فیلم کوتاه بیان کرد: از الان نمیتوان در این مورد قضاوتی کرد. طبیعتاً اگر داوران جایزه را به من بدهند، من از داوریشان راضی خواهم بود و اگر چنین نباشد، از کارشان رضایت نخواهم داشت! خیلی دوست دارم که سیمرغ جشنواره فیلم فجر را بگیرم. فکر میکنم فیلم کوتاه «روز خداحافظی» در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کم دیده و در حقش اجحاف شد، چراکه این فیلم، پیچیدگیها و جزییاتی دارد که من کمتر آنها را در فیلم دیگری دیدم.
کارگردان فیلم کوتاه «روز خداحافظی» یادآور شد: معتقدم اگر نگاه عادلانهای به فیلمهای کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم فجر شود، «روز خداحافظی» یکی از فیلمهایی است که استحقاق دریافت جایزه سیمرغ را دارد. به اعتقاد من، فیلمهای «لیمو همه چیز را میدانست» و «تنها کنار هم» نیز پتانسیل دریافت سیمرغ فجر را دارند.
وی درباره انگیزهای که جشنواره فجر به فیلمسازان میدهد، نیز گفت: قبل از تولید «روز خداحافظی» تصمیم گرفته بودم وارد عرصه ساخت فیلمهای بلند شوم و دیگر قصد نداشتم که فیلم کوتاهی را بسازم مگر اینکه شرایط ویژهای وجود داشته باشد. امیدوارم که حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتج به حرکت بهتر من به سمت فیلم بلند شود. من هماکنون ۲ فیلمنامه بلند نوشتم و امیدوارم که بتوانم با فیلم بلندم در جشنواره فجر آینده حضور داشته باشم.
رنجبر در پایان درباره ارزیابی آینده سینمای کوتاه بیان کرد: در حال حاضر هیچ ارزیابی درباره آینده سینمای کوتاه کشورمان ندارم اما میتوانم بگویم که در طول مدتی که مهدی آذرپندار و تیمش انجمن سینمای جوانان را مدیریت کردند، اتفاقات خوبی برای سینمای کوتاه افتاد و این سینما، جان دوبارهای گرفت. پیش از این، انجمن به یک فضای کاملاً متروکه تبدیل شده بود. امیدوارم که با آمدن بهروز شعیبی، حرکت فعلی انجمن سینمای جوانان ادامه داشته باشد و همچنان از سازندگان فیلمهای کوتاه حمایت شود.
نقش اصلی فیلم کوتاه «روز خداحافظی» را داریوش رشادت برعهده دارد. از دیگر بازیگران این فیلم میتوان به تیما تقی زاده، علی راد، سروشا فاضلیزاده، فرزام رنجبر اشاره کرد.
عوامل «روز خداحافظی» که روایت آخرین روزهای زندگی رضا، پدر یک خانواده ایرانی است، عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرزاد رنجبر نظری، تهیهکننده: سیدمحمدهادی آقاجانی، برنامه ریز و دستیار یک کارگردان: رامین پور عبدالله مدیر فیلمبرداری: پویان آقابابایی، دستیار دوم کارگردان: علی ترابی، منشی صحنه: فروغ لسانی، مدیر صدابرداری: احمد صابری، طراح گریم: زهرا امرالهی، طراح صحنه و لباس: فاطیما نوفلی، تدوین: محمدفواد تقیزاده، اصلاح رنگ و نور: پویان آقابابایی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود لاجوردی، جلوههای ویژه: حسن ایزدی، مدیر تولید: سید محمدرضا همائی، عکاس: علیرضا صلواتی، مدیر تدارکات: سید علی اصغر همائی، طراح پوستر: محمد موحدنیا، آنونس: محمدامین قربانزاده، مترجم: ندا حسن زاده، روابط عمومی: زینب اکبری.