عدم حضور در پلتفرمهای خارجی مشکل مهم بازیسازان است
پوریا صادقی دیجیتال مارکتر استودیو نشر پاییزان، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۳ کار خود را در حوزه بازیسازی موبایل آغاز کردیم. پس از ساخت و نشر بازیهای موفقی همچون پسرخوانده، باغ نگار، بهاران و ناوکرفت در داخل و خارج از کشور تصمیم گرفتیم تا استودیو نشر پاییزان را تأسیس کنیم.
وی افزود: به تازگی بازی «دومینو رویال» را در استودیو نشر پاییزان تولید کرده ایم. این بازی در سبک تفننی و امتیازی است. در بازی، بازیکن باید مهرههای در اختیارش را در جورچینهایی که برایش تدارک دیده شده است قرار دهد و حریف خود را مغلوب سازد. طراحی، موسیقی و جلوههای صوتی بازی همگی در سطح مطلوبی قرار دارند.
دیجیتال مارکتر استودیو نشر پاییزان گفت: بازی «گمانچی» از دیگر بازیهای جدید استودیو است که در دهمین جشنواره بازیهای رایانه ای دیپلم افتخار بهترین بازی را در سبک کلمهای و اطلاعات عمومی کسب کرد. همچنین بازی «بولدی» از دیگر تولیدات استودیو پاییزان به شمار می رود.
وی ادامه داد: برای تولید و توسعه بازی، حمایت حاکمیتی میتواند نقش مهمی ایفا کند. هرچند برخی تیمها ممکن است به صورت مستقل فعالیت کنند، اما با توجه به شرایط کنونی و رقابت شدیدی که در بازار بینالمللی وجود دارد، دریافت کمک از نهادهای دولتی ضروری به نظر میرسد.
صادقی گفت: یکی از نمونههای تاثیرگذار اخیر، باز شدن دسترسی به گوگل پلی بود که تأثیر چشمگیری در رشد بازیها داشت. به گونهای که در همین مدت کوتاه، نصب ارگانیک بازیها تا سه یا چهار برابر افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: برای رقابت مؤثر بازیهای ایرانی در سطح جهانی، نیاز به بودجههای بیشتری وجود دارد. همچنین فراهم کردن امکانات گستردهتر و فضایی مناسب برای تبلیغات، میتواند به بهبود شرایط و موفقیت بیشتر بازیها کمک بزرگی کند.
دیجیتال مارکتر استودیو نشر پاییزان گفت: یکی از مهمترین چالشهایی که با آن روبهرو هستیم، حضور در پلتفرمهای خارجی، رشد بازیها و جذب کاربران است. مشکل اصلی ما عدم ارتباط کافی با بازارهای بینالمللی است.جشنواره بازیهای رایانهای هنوز جنبهای کاملاً بینالمللی پیدا نکرده است. همین امر سبب شده تا با دنیا در ارتباط نباشیم و از برخی کشورها عقب بمانیم.