استان ها > خراسان رضوی

باید پیام قرآن را از جوار امام رضا(ع) به جهانیان عرضه کنیم



سیدعباس صالحی ۱۲ بهمن‌ماه، در اختتامیه چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در روز اول ماه شعبان و یوم‌الله دهه فجر، در جوار امام رئوف و محفل قرآنی در خدمت شما حضور یافتم. حسن انتخاب همکاران در سازمان اوقاف و امورخیریه که امسال چهل‌ویکمین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در مکان متبرک برگزار کردند، درود می‌دارم و از همکاری آستان قدس رضوی سپاسگزارم.

وی ادامه داد: این حرکت و اقدام نباید متوقف در یک‌ سال باشد و می‌توان امسال را مبنای این سنت حسنه قرار داد که پایگاه این مسابقات پراثر و تأثیرگذار جهان اسلام، همین مکان مقدسه باشد. در روز نخست ایام دهه فجر هستیم، برداشت من از تاریخ انقلاب اسلامی این است که بخش قابل توجه معرفت قرآنی در ایران و دوره معاصر، به این آستان و مشهد اتصال دارد.

صالحی تصریح کرد: این موضوع از باب آشنایی من با تاریخ معاصر ایران است و ادله مختلفی برای این مطلب می‌توان بیان کرد که چرا مشهد در دهه‌های اخیر پایگاه معرفت قرآنی بوده است که نتیجه آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بود. یکی از بخش‌های مشخص که مشهد پایگاه معرفت قرآنی بوده، حضور رهبر معظم انقلاب در دهه ۴۰ و ۵۰ و تلاش‌های قرآنی ایشان در فضای انس‌افزایی با متن قرآن کریم و معارف قرآن است.

وی اضافه کرد: بی‌تردید آنچه که ایشان در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ با پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) ارائه کردند، پایگاه قابل توجهی برای حیات انقلاب اسلامی ایران شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: قابل ارجاع است که چگونه جوانه تفکر انقلاب اسلامی که در دوره رهبری ایشان امتداد یافته و در این شهر مقدس شکل گرفت. طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن و آثار تفصیلی متعدد و خطابه متعدد قرآن، در مشهد و در فضای انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان پایگاه جدی معارف قرآنی بوده است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌آید در ایران از نعمتی برخورداریم و آن مجاورت با امام رضا(ع) است، بیان کرد: وجه قرآنی این حضرت را باید بیشتر بشناسیم و این وجه از وجوه بسیار متعالی حضرت است که گاهی از آن غفلت می‌کنیم. بارها این روایت را شنیدیم که امام رضا(ع) هر ۳ روز یک بار ختم قرآن داشت. این نکته حائز اهمیت است، امامی که چنین انسی با قرآن داشت، حتی در دوره‌هایی که مسئولیت‌های جمعی و اجتماعی امامت نیز از این امر غافل نبود.

صالحی اظهار کرد: اینکه چرا و چگونه ما در فضای امام چنین انسی را می‌بینیم، به نگاهی که امام به قرآن داشت، باز می‌گردد. نگاه امام به قرآن با نگاه ما به قرآن فاصله زیادی دارد. قرآن در نگاه امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) چه فاصله مقامی با نگاه افراد عادی دارد که آن را کتاب مقدس می‌دانند. خیلی از ما نگاهمان به قرآن در حد کتاب مقدس است و تفاوت زیادی بین کتاب مقدس و کتاب معجزه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب پیامبران گذشته نور و هدایت و مقدس بود، اما معجزه نبود. نگاه امام رضا(ع) به قرآن کریم از نظر افق لفظ و معنا متفاوت است. این حدیث شریف از امام رضا(ع) را شنیده‌ایم که قرآن از نظر معنا و مفهوم، پایان‌ناپذیر است.

وی بیان کرد: وقتی این باور وجود داشته باشد که قرآن در تمام زمان‌ها جدید است، نگاه خاصی به قرآن کریم می‌توان داشت که برای هر گروه و جامعه تا روز قیامت طراوت دارد. باور داشتن به اینکه قرآن یک معجزه معنایی و مفهومی است، معجزه‌ای است که هر قدر به آن نزدیک‌تر شویم، ابعاد جدیدی برای آن کشف می‌کنیم. این‌ها نگاه جدیدی برای انسان نسبت به قرآن ایفا می‌کند و به این نگاه امام رضا(ع) است که می‌گوید من به هیچ آیه‌ای نرسیدم که از آن عبور کنم، مگر اینکه در آن تدبر کردم.

صالحی ادامه داد: با امام رضایی ارتباط داریم که چنین انس لفظی با قرآن دارد، هر ۳ روز یک بار ختم قرآن انجام می‌دهد و مراجعه آن به قرآن همراه با تدبر است. نکات قابل توجهی در حوزه رفتار و هنجارهای فردی و اجتماعی مبتنی بر انس به قرآن امام رضا(ع) است. در بین اصحاب امام رضا(ع) مفسران قرآن زیادی را می‌بینیم. همه این‌ موارد ایجاب می‌کند که اگر می‌خواهیم ثقلین را به جهان نشان دهیم، باید پیام قرآن از جوار امام رئوف(ع) به جهانیان عرضه کنیم.

در این مراسم از نسخه قرآن کریم منتسب به دست‌خط امام رضا(ع) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان حاضر در مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا